Solidar Social


Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6 are o echipă de conducere pe care criza declanșată de pandemie nu a surprins-o nepregătită. Ei au reușit să anticipeze nevoile care au apărut, au achiziționat rapid echipamente de protecție, au dezvoltat proceduri noi de lucru și au demarat noi proiecte. Încă din 12 martie 2020, au lansat call-center-ul pentru vârstnici care au nevoie de ajutor în procurarea alimentelor și medicamentelor.

În același timp, DGASPC monitorizează și gestionează persoanele din Sectorul 6 care se află în autoizolare la domiciliu, care au fost până acum de ordinul miilor. Aceștia sunt contactați de asistenții sociali, sunt consiliați, le sunt livrați saci menajeri și le este asigurată ridicarea deșeurilor, iar pentru cei care se află în nevoie, sunt puse la dispoziție și pachete alimentare sau igienico-sanitare, în valoare de aproape 200 lei/persoană săptămânal.

Atunci când au fost contactați de bucătarul Adi Hădean cu o propunere de activitate care să implice voluntari, nu numai că au acceptat, dar au și reușit ca în decurs de 3-4 zile să încheie convenția de colaborare cu Asociația Adi Hădean și să-și înceapă activitatea din cadrul proiectului Solidar Social, la cantina Crângași, ce aparține de DGASPC.

Solidar Social este o acțiune umanitară susținută din donații ale companiilor și persoanelor fizice, prin care se livrează zilnic minim 400 de meniuri (felul întâi, felul doi și desert) către două tipuri de beneficiari și anume: personalul medical aflat în prima linia a luptei împotriva COVID-19 din București și persoanele defavorizate, în vârstă, lipsite de sprijin și copiii din Sectorul 6, cu accent pe comunitatea Giulești Sârbi. Până la mijlocul lunii mai 2020, au reușit să pregătească și să livreze peste 37.000 de porții de mâncare.

Raoul Dromereschi este consilier în cadrul Serviciului de Voluntariat și Asistență Profesională în cadrul DGASPC, coordonator al proiectului Solidar Social și cel care ne-a dat mai multe detalii. El ne-a povestit despre cei care fac posibil acest proiect și anume cei peste 60 de voluntari care își pun la dispoziție timpul și abilitățile, în calitate de bucătari și livratori, împreună cu persoanele fizice și juridice care susțin activitatea prin produse, donații sau chiar locație. Din ultima săptămână a lunii aprilie, activitatea de preparare a mâncării s-a mutat la Fratelli Social Club.

Echipa de voluntari-bucătari este coordonată de Adi Hădean și prepară zilnic meniurile, în funcție de produsele pe care le au la dispoziție de la donatori. Voluntarii de la bucătărie sunt toți bucătari calificați, profesioniști din domeniul HORECA, aflați acum în lipsă de activitate. Ei primesc de la donatori orice tip de alimente, fără a cere o listă anume și își testează în fiecare zi limitele creativității, pentru a crea meniuri cât mai diverse.

După ce meniurile sunt preparate, ele sunt duse în încăperea în care o altă echipă de voluntari le „montează”. O a treia cameră este destinată ambalării, iar de aici pachetele sunt preluate de voluntarii-șoferi, care le duc beneficiarilor cu mașinile puse la dispoziție gratuit de Autonom. Voluntarii livratori sunt însoțiți la fiecare drum de câte un asistent social, care este cunoscut de beneficiari și care cunoaște la rândul său comunitatea în care merg.

Încă de la înscrierea în proiect, voluntarii sunt informați despre drepturile și obligațiile pe care și le asumă prin contractul de voluntariat, despre rolurile pe care le pot avea în proiect, dar și despre procedurile de siguranță, dezvoltate de DGASPC și care pot fi consultate aici. Fiecare voluntar este instruit și cu privire la fluxurile de lucru, măsurile și echipamentele de siguranță și protecție. Coordonatorul voluntarilor se asigură de la început că noii membri ai echipei nu prezintă niciun simptom asimilabil unei suspiciuni de infectare cu virusul Sars Cov 2 și monitorizează starea lor pe parcursul activității.

Motivarea echipei? Ajunge să vorbești cinci minute la telefon cu Raoul ca să te molipsești de energie, să fii complet cucerit de proiect și să-ți dorești din toată inima să te implici! Am aflat că aceeași energie se regăsește în întreaga echipă și că un ingredient nelipsit în fiecare zi este distracția! În bucătărie cântă muzica și oriunde se regăsesc cel puțin doi din membrii echipei se aud povești, glume, snoave. Aromele fenomenale și nivelul artistic atins în aranjarea porțiilor de mâncare contribuie de asemenea la buna dispoziție a tuturor, cu toate că meniurile sunt adesea calculate la fix și voluntarii ajung la concluzia că nu le rămâne „nici o furculiță, de gust, așa”. Dar în același timp, cei care livrează mâncarea aduc zilnic vești de la beneficiari și povestesc colegilor despre bucuria din ochii copiilor sau mulțumirea bătrânicii simpatice de 102 ani, pentru care lucrează cu toții, așa că nu există plângeri sau nemulțumiri de nici o parte și cele peste 2400 de ore de voluntariat acumulate sunt dăruite din toată inima.

Raoul coordonează din teren întreaga activitate și ne-a povestit că între voluntari se numără corporatiști, o coafeză, un business coach, un fost director de cazino și un fost director IT, iar bucătăria este una… internațională! Unul dintre bucătari, de origine turcă, provine dintr-o familie în care au fost măcelari de generații întregi. Pentru el, carnea nu are nici un secret și Raoul ni-l recomandă ca fiind un veritabil magician. Un alt membru al echipei este român plecat în Italia, unde și-a deschis propriul restaurant. Perioada de criză l-a surprins într-o perioadă sabatică în România, unde a venit să se reconecteze la originea lui. Media de vârstă a voluntarilor este undeva între 25 și 30 de ani și variază continuu, pentru că echipa acceptă și acum noi membri.

 

Faptul că există deja planuri și pe mai departe nu ne mai surprinde. Indiferent care va fi contextul juridic după 15 mai, celor implicați le este clar că nu vor dispărea peste noapte nici virusul, nici nevoia, așa că au formulat de pe acum planul. Dacă restaurantele vor putea să-și reia activitate, vor continua să gătească la cantina Crângași. Dacă dintre membri echipei unii își vor relua activitatea de la locul de muncă, există alte persoane care vor putea continua ceea ce au făcut ei până acum. Cert este că proiectul va continua în funcție de nevoile care vor exista.

Ne bucurăm tare mult să putem prezenta un astfel de exemplu de adevărată bună practică și cooperare intersectorială – în care o instituție publică și un ONG lucrează frumos și eficient, împreună cu o echipă de voluntari generoși și cu sprijinul companiilor și a persoanelor private, care au ales să doneze variate sume de bani. Este evident că împreună suntem mai puternici și că avem capacitatea de a face față și celor mai dificile situații, completându-ne reciproc și alimentându-ne unii pe alții, și nu doar cu energie și încredere.